Pages

mainan budak lelaki dulu-dulu..(versi moden)

Assalamualaikum w.b.t..

Memandangkan minggu nie mungkin minggu last yg kurang bz, aku nak buat entri lebih sikit. Hari ni aku rasa macam nak buat entri pasal zaman kecik-kecik la. Masa kecik-kecik dulu boleh dikatakan yg aku nie gila mainan jugak la. Asal ikut mama aku pergi shopping je aku mesti merayau kat bahagian mainan. Lepas tu mula la mintak itu ini. Tapi sebenarnya sampai sekarang aku still suka pergi lepak kat bahagian barang-barang mainan kalo pergi shopping complex. Nanti esok-esok kalo bini aku ajak pergi shopping aku nak suruh bini aku tinggal aku kat bahagian mainan jeh, lepas tu pergi la shopping sorang-sorang. Jimat sikit poket gua. Hahaha..kidding..Biasalah,kalo orang perempuan jumpa shopping complex,lenguh la kaki ni nak mengikut. Tapi xpe lah kan. Bini kita jugak..wiiiii~~~

Back to the main point, masa kecik-kecik dulu, zaman sekolah rendah, barang mainan nie mengikut peredaran zaman. Contohnya kalau time tu time kereta Tamiya tengah naik,ramai orang main, mesti kau akan kena booo kalo kau xde kereta tu. Seingat aku kereta Tamiya nie la mainan first yg menjadi fenomena masa aku kecik-kecik dulu. Aku pon dulu x ketinggalan main kereta Tamiya nie.(Tamiya nie nama brand dye). Paling syok bila kita beli yg belum pasang,lepas tu dapat pasang sendiri enjin-enjin,tayar-tayar bagai tu. Rasa macam engineer gitu. Dan kereta sapa paling laju dye paling hebat la. Pssst,gua pernah dapat hadiah kereta tamiya dari sorang awek mase darjah 5 dulu. And gua tau yg dye beli kat kedai RM2 hinggit kat tepi sekolah. Tapi x kesah la kan. Hadiah jugak. Hakhakhak. Tapi yg dia bagi tahan kejap jeh,lepas tu hancur. Mungkin sebab 2 hinggit?? no komen. Haha..Tapi kereta yg gua beli sendiri memang terbaik. Mahal sikit la. Mintak abah beli. hihi..

nie haa kereta Tamiya. Tapi nie bukan yg gua punya.

Next, lepas zaman kereta Tamiya nie beransur hilang, mula pulak timbul zaman Beyblade. Pada mulanya beyblade nie adalah cerita kartun kat TV3. Tapi alih-alih ada pulak kat dunia nyata nie. And jeng jeng jeng.. Aku pon x ketinggalan untuk memiliki beyblade nie. Yg paling aku x boleh lupa bila part tukar-tukar acsessori dye ngan member-member. Nak kasik yg kita punya berpusing paling laju dan paling lama,banyak jugak la duit yg aku habiskan untuk benda nie. Sanggup korek tabung arnab aku dulu semata-mata nak upgrade benda nie. Kalo dapat tau ngn cik mama yg aku korek tabung,memang masak. Hahaha. And ada satu part bila ada orang reka yg beyblade nie boleh mengeluarkan api. Memang best bila main dalam kuali. Kena dinding dye jeh akan keluar percikan api. HAHAHA..Kenangan...

dragon!!
Bila semua dah boring main beyblade nie,timbul pulak cerita Crush Gear kat TV3. Betul la satu karangan yg aku pernah buat dulu,"Televisyen banyak mempengaruhi kanak-kanak". Pasal crush gear nie pon aku korek duit simpanan aku,tapi yg nie update sikit la. Sebab aku mintak kebenaran ma abah aku dulu sebelum beli. Sebab benda nie kan besar sikit,susah nak sorok,bukan macam Beyblade tu. Silap-silap kena buang pulak kereta aku nie. Seingat aku lama jugak la aku pujuk ma abah sebab nak beli mainan nie sampai la abah aku cakap,"Pergi beli yg paling murah..". Wah berbunga-bunga hati gua beb. Terus pergi beli. Seingat aku kereta nie aku beli ngn harga 7 hinggit lebih. Lau ikutkan ada jeh yg lagi murah tapi yg 7 hinggit nie lawa sikit. Tu pon bila sampai umah ma aku dah bising cakap mahal. Membazir jeh. Tapi tu la kan,budak-budak,ape nak kesah. X paham lagi erti susah nak cari duit. And kereta nie masih ada sampai sekarang kat umah aku. Jadi perhiasan kat atas tv. Sapa nak tengok jom datang umah aku raya nie. Hahaha..

crush gear turbo!!
Lepas tu timbul la zamam maju sikit. Budak-budak mula main remote control car pulak. Tapi benda nie bukan budak-budak jeh yg main. Orang tua pon join sekali. Benda nie kalo x silap aku still ada sampai sekarang. Pernah suatu masa dulu setiap petang ramai pemilik kereta remote control nie berkumpul kat taman perumahan kat umah aku untuk main benda nie. Memang happening. Tapi tu la kn,benda nie mahal sikit kalau nak dibandingkan dengan mainan yg lain. Paling murah pon 50 hinggit. And seperti biasa,aku mempunyai strategi untuk memujuk encik abah untuk belikan aku sebijik. Sampai adik aku yg berumur 5 tahun masa tu pon aku guna suruh pujuk encik abah. Haha. Last-last dapat jugak kereta idaman aku masa tu. Tu pon lepas aku dah fedup mintak baru encik abah bagi. Dye kesian kot. haha..Tapi serius aku memang sayang kat kereta aku tu.

(gambar hiasan)
still ada kat bawah katil aku kat umah. Sapa nak lumba?? jom..kalah belanja  aiskrim..


Masa aku darjah 6,lepas UPSR pulak,dengan menggunakan alasan boring lepas exam,aku mintak encik abah belikan yoyo pulak. Masa tu citer yoyo tengah hot kat TV3. Hahaha..And macam biasa,gua dapat yoyo sebijik. Yang branded punya beb. Bangga jap ada yoyo mahal. Mahal pon x sampai 20 hinggit pon sebenarnya. And kalo x silap ada lagi kat dalam almari kat umah aku.

sapa pandai buat loop-the-loop tanpa kena muka dye hebat.

antara design yg femes dulu

haaa yg nie namanya digivice. Aku xde kenangan sangat dengan benda ni sebab aku x pernah ada benda nie. Tapi pernah main yg member-member punya. Benda biasanya dapat hadiah bila kumpul sticker penuh satu buku lepas tu pergi hantar kat kedai. Nanti dye akan bagi hadiah digivice ni. Tapi aku x sempat dapat sebab stok dah habis. Punya la letih kumpul sticker last2 dapat radio bentuk rumah jeh. X macho betol. Benda nie macam main bela-bela haiwan la. Kita bela haiwan nie,bagi makan,bagi uk-uk sume sampai dye jadi kuat lepas tu boleh lawan dengan member. Syokkk...


Satu lagi mainan yg femes masa aku kecik-kecik dulu ialah brick game. Tapi aku caye yg benda nie budak perempuan pon suka main. Portable game yg paling awal dan murah. Zaman dulu mana ada PSP. Budak-budak sekarang mungkin dah x kenal brick game nie. Yang dyorang kenalnye macam PSP,PS3,
n macam-macam p lagi lah. 


sebijik macam yg aku punya dulu.

okeylah,kalo aku nak citer sumua memang x habis. Nanti nak citer pasal mainan budak lelaki versi tradisional pulak.
Babai....








2 comments:

Misz Jenny said...

semua mainan ini ada di rumah saya!
hahahahahah!

nak2 yang last tu. digivice ad jugak, tapi tak pandai main, :P

faridfirdaus said...

budak perempuan mane pandai main digivice..kehkehkeh..main brick game boleh r.. :p