Pages

salah ke jilat balik apa yg dah diludah?

Assalamualaikum w.b.t.

Salah ke jilat balik apa yg dah kita ludah? Yes, aku tau yg semua orang akan cakap macam nie...

"Eh aku x kan jilat balik laa ape yg aku dah ludah..!!", or,

 "Malu la bro,dah ludah nak jilat balik?? aku x kan menjatuhkan maruah aku la wei...."

Okeh kat sini aku nak bagi pendapat aku pasal benda nie.

Ada orang yg x faham ke dengan apa yg dimaksudkan dengan jilat ludah nie? Kalo xtau,sila google.

First, bagi aku benda ni terbahagi kepada dua part, di mana part ludah yg bagus untuk dijilat balik dan ludah yg x bagus untuk dijilat balik.

For the first part,biasanya part nie berlaku semasa kita dalam situasi tertentu. Dan biasanya akan berlaku x kira jantina. Biasanya berlaku sesama member, or sape-sape je. Biasalah bila kita marah,kadang-kadang benda yg x sepatutnya keluar pon akan keluar dengan selambanya dan kadang-kadang kita sendiri pon xnak benda tu keluar. Tapi apakan daya kan,bila berlaku benda macam nie,EGO yg kuat mengatakan aku x perlu mintak maaf and aku xkan gadaikan maruah aku untuk jilat balik apa yg aku dah ludah.

Bro, bagi aku la kan, xde salahnya kalau kita jilat balik ape yg kita dah ludah tu as long as benda tu akan buat situasi menjadi lebih baik. Tapi biasa la kan manusia, x macho x sah. Bagi aku la kan, bila kita memperbetulkan balik kesilapan kita, xkan hilangnya macho or kecantikan korang tu. And kalau la aku sendiri, aku akan respect orang yg lebih memuliakan perkataan MAAF dari orang yg lebih memperagungkan MACHO. Yeah absolutely. Why? Sebab korang sanggup menepikan sifat ego itu demi menjaga hati orang lain. Korang xnak ke jadi manusia yg sebaik-baik manusia? Kan sebaik-baik manusia dan dicintai Allah tu ialah orang yg paling bermanfaat kepada orang lain. Tepuk dada tanya diri sendiri. Lagipun lebih baik kita malu dengan manusia daripada malu dengan Allah esok-esok kan? (^_^)

Okeh,for the second part,biasala,setiap benda di dunia nie Allah jadikan ada pro and contra dye. Kenapa? Sebab Allah nak jadikan sesuatu benda tu cukup cantik,sempurna dan saling melengkapi. Kalau semuanya sempurna, dunia nie xkan balance. Kalau kat dunia nie hanya ada orang baik-baik je,x kan adanya polis or FRU. So,sedikit sebanyak akan meningkatkan kadar pengangguran kat dunia ni. See?? Semuanya Allah aturkan dengan sebaik-baik perancangan. Okey berbalik kepada tajuk entri nie,mesti ada jugak situasi di mana kita x sepatutnya jilat balik apa yg kita dah ludah. Bagi aku,situasi ini berlaku apabila kita betul-betul meludah air liur. X kiralah meludah ke mana,tetapi apa yg pasti janganlah sekali-kali kita jilat balik ludah kita tu. Sebab walaupun itu ludah korang sendiri,komfem korang akan muntah balik. And of course,this ludah is not a good ludah to be jilat. Hahahaha. Sapa yg baca part nie sambil makan,sila jangan imagine. =p

hahaha..tu selingan jeh okey. Apa yg sebenarnya aku nak bagitau kat sini ialah yg first part tu. Sebab ramai sangat di antara kita yg gagal untuk mengaku kesilapan sendiri. So,renung-renungkan....




#nantikan entri yg best selepas ini.. (^_^)
...bajet hot..puiiii




No comments: