Pages

a day..

Assalamualaikum w.b.t..
wahhh..Hari ini merupakan hari yg sangat tragik. Dimulakan dengan kena bangun awal di hari minggu semata-mata nak pergi kerja,perjalan jauh,motor pancit,kena hujan,n macam-macam. KERJA?? ya adik-adik..

Arghh!! aku nie fail betol bab-bab nak tulis intro neh..nak tulis dua ayat pon pikir berejam..-.-"

okeh la..Sebenarnya aku kerja catering. Ala kerja yg masak-masak,kahwin-kahwin tu,serve-serve lauk,kutip pinggan tu. Yg pakai baju putih seluar hitam tu. Kerja time hari minggu yg free jeh. Biasa la,hidup sebagai student nie bukannya selalu ada masa free. So kalo ada time free sikit nie boleh la tambah duit makan sikit. Hidup as student nie susah wo..Ada PTPTN pon ase macam x cukup jeh. Lagipun aku nie bukannya berasal dari family yg senang. Aku berasal dari family yg sederhana jeh. Tetapi cukup kaya dengan kasih sayang. Alhamdulillah...nie haa FB syarikat catering yg aku kerja tu. Haa sape-sape nak kenal aku boleh la ajak catering nie untuk majlis korang. Tapi komfemesss korang tak kan layan budak catering macam aku nie nanti. Haha..ada aku kesah?? Ni haa Zanza Catering nama dye.

So bila aku belajar cari pengalaman bekerja nie,macam-macam benda yang aku dapat rasa,macam-macam jenis manusia yg aku jumpa. Ye la,walaupun nampak kecik,ala setakat pergi serve kat majlis perkahwinan orang,tapi hakikatnya macam-macam adaaa. Macam-macam pengalaman,letih,motor pancit,jalan dalam hujan. Tapi semua tu aku rasa macam kenangan yang boleh mengajar aku untuk jadi lebih kuat,lebih matang. Bukan budak manja macam kecik-kecik dulu. Sekurang-kurangnya nanti aku dapat citer kat anak cucu aku esok-esok yg kelahiran pada era 21 nie pon bukannya sesenang yg dijangka. Tapi betul la kan,tanpa kesusahan hari ini,tidak akan ada kesenangan di masa hadapan. Ape yang paling best bila kita dapat guna duit hasil dari titik peluh kita sendiri. Yes,kehidupan masa bekerja lagi susah dari belajar. Macam tu jugak lah kesusahan mak ayah kita cari rezeki untuk bagi kita makan.

meh nak cerita sikit ape yg aku dapat tengok. Sapa xnak tau,tutup komputer campak ke laut sekarang..


"dik,mintak air basuh tangan dik. Dah habis laa..".-sambil senyum

"ok kejap ek............nah,nie air.."

"terima kasih ye dik.."-sambil tersenyum lagi..

haa,yang nie aku suka. Ada jugak la orang panggil aku adik. Rase macam muda wehh..Tambah pula ramai yg jenis suka senyum,berterima kasih. Dan biasanya golongan nie golongan yg mungkin sedikit berumur. Tapi ada jeh yg muda-muda pon buat macam nie..Yes,aku suka macam nie n aku pasti akan senyum kalau orang senyum.

"bang,tisu ada x? tolong ambikkan tisu boleh x? "-sambil senyum jugak..

aih x kan dye x nampak tisu dekat tepi tempat ambik lauk tadi..saje je nie..tapi xpe lah..

"ada-ada.. Kejap ek.."-wa pon senyum laa..hikhik

"nah..nie tisu.."

"terima kasih bang.."-senyum lagiiii..ahaiii..:p

kalau nak tau,biasanya golongan nie yg muda-muda sikit la. And perempuan. Agak-agak ape modus operandi beliau? Hahaha..aku x kan kasi kalo beliau mintak no fon aku. Nanti cik eity aku marah. Kahkahakh..
aku buat derk je..=p
#sekali sekala perasan..

And tadi aku dapat satu soalan bonus..

"err catering ek..?"-juga ditanya oleh seorang wanita

"ape?? a'ah..."-jawabku..

"ooo,ada tisu x? boleh tolong ambikkan x?"

"boleh-boleh..jap ek.."

aku tau,dye x percaya sebenarnya hensem-hensem macam aku keje catering. Dia was-was. Pekerja ke pengantin nie..

HAHAHAHA..

yang sombong pon apa kurangnya. Ada jeh....ye la setakat budak catering jeh,sape la nak layan..haktuii

okeh,tu selingan je h sebenarnya. Ape yg aku nak citer sebenarnya ialah ape yg aku dapat perhatikan sepanjang majlis tu berlangsung. Mungkin aku diberi anugerah oleh Allah s.w.t untuk banyak berfikir tentang benda di sekeliling aku. So mase aku tengok sesuatu majlis kahwin tu,kadand-kadang aku terfikir,,,

-bagus ke majlis kahwin nie ada karaoke-karaoke bagai nie? Yela,mungkin dapat melalaikan kita. Bagaimana dengan hasil bayaran sewa set karaoke tu? Halal ke deejay tu makan? Tambah pulak sampai lupa nak semayang. Haishh..Tapi tu la,berkopiah macam mana pun tuan rumah tu,mesti ada bab-bab karaoke nie. Pastu ada pulak wanita yg nyanyi. Makcik-makcik pon join sama. Aurat? Haishh..berkat??

-menepung tawar,bersanding-sanding..? Tapi kita tau kan amalan bersanding nie amalan orang bukan Islam. Tapi kenapa dyorang nie buat jugak? Ya,still keluarga yg bagus-bagus pon still buat sanding-sanding nie. Mungkin sebagai kenang-kenangan katanya. Kecundang..nauzubillah..Ada keberkatan ke?
ce check sini.

-gejala pembaziran. Yang nie kat tiap-tiap majlis yg aku pergi pon mseti ada. Yang nie la benda paling sedih yg aku rasa bila kutip pinggan para tetamu yg datang. Serius aku cakap,aku x sampai hati nak bung makanan yg belum bersentuh dibuang macam tu jeh. Da tau x habis makan banyak,ambik la sikit jeh. Kalo sikit okey la jugak tapi yg dibuang lebih banyak dari yg dimakan. Sampai 3 4 plastik hitam sisa makanan. 
Ada keberkatan ke majlis kita tu?

-haaa yg nie benda yg paling annoying..PLEASE!!!  tolong la jangan basuh tangan korang dalam pinggan nasik korang tu ye.. serius susah wa nak angkat nanti. Siap tumpah-tumpah lagi kat baju wa. Sedih tu baju wa mahal-mahal,lawa-lawa. Baju putih kosong pon mahal wei. Tambah pulak susah nak basuh nanti kalo kena kuah. Baru lepas melepaskan keringat memberus baju tadi. HUHUHU..aku pon pernah buat dulu. And bila aku sendiri yg rasa barulah aku tau penangannya.

hmm,ntah laaa...tapi dengan tu,aku mula berazam yg insyaAllah,majlis aku nanti xkan ada benda-benda yg macam nie. Aminn..hikhikhik

okeylah,dah letih nie. Nak rest la pulak.

okeh, Assalamualaikum..

#carilah keberkatan dengan meninggalkan yg tidak berkat 100%. Ingat,100%...


#ingat nak beli kasut ngan duit gaji..hikhik..kasut wa dah uzur nampaknya....ada sapa-sapa nak sponsor??




No comments: